onsdag 20. april 2011

Påskefred

Påskefreden har senket seg over hjemmet. I dag fikk jeg gjort unna de siste forberedelsene til påske. Alt som gjenstår er å slappe av og ta høytiden med ro. Det eneste jeg gjøre i løpet av påsken er å ha middag med foreldrene mine på søndag, og det er i grunnen helt greit. Jeg er som nevnt stor fan av gratis mat.

...for ja; jeg blir hjemme i påsken. Årene med å dra til en nedsnødd, iskald hytte og ha ski på beina er for lengst over. Jeg skaper mine egne tradisjoner. Påsketradisjoner. God mat, godt drikke og mye, mye film – det er hovedingrediensene i min påske. Folk for gjøre som de vil. Om du får tenning av skismøring, råtten snø og klamme sokker så ser jeg det bare som en fordel at du reiser på fjellet. Få det ut av systemet. Syke, syke folk!

Jeg møtte en trønder i butikken i dag. Ikke noe mer verdt å nevne om det. Ingen punch line her. Tenkte bare det var greit å si i fra. Prøvde naturligvis å ikke stirre. En vil nødig få dem til å føle seg utilpasse.


Ellers fullt kjør i butikken. Snodig hvordan folk får det stirrende paniske blikket hver gang det nærmer seg helligdager og butikken holder stengt. Panikken setter klørne i hjernen deres og de surrer omkring og fyller handlevogna med alt de finner. Det er urinstinktet som slår inn. En liten stemme i hodet hvisker usammenhengende om farene ved å sulte i hjel. En kan dø av det.


Påskekylling ja... alle vet jo at det er påskeharen som rocker på denne tiden av året. Hva har kyllinger noen gang gjort for oss?! Er tross alt haren som deler ut påskeegg. Egg med godt påskesnadder inni.  Har ikke sjekka påskeegget mitt enda. Får gjøre det i morgen tidlig. Spennende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar