lørdag 9. april 2011

En plass i solen

For en fantastisk flott dag. Sola skinner og det er temmelig varmt ute. Helomvending fra gårsdagens vindhelvete. Skal si være svinger mer enn en gruppe swingers på svingkurs. Har fått gjort mye nyttig i dag - til en forandring. Jeg kan nevne i fleng: Vasket tøy, spist lunsj på balkongen, kastet papir i papirkontieineren, brettet melkekartonger, vasket badet, handlet (på en lørdag - uten å drepe noen!) ryddet i kjøleskapet og lånt bort en overmadrass jeg hadde i kjelleren. Flink!



Madrassoverleveringen, ja... Mens jeg sto utenfor blokka og ventet kom en eldre dame bortover. ...og med eldre dame mener jeg gammal kjerring allerede med en illeluktende fot i graven. Hun gikk i retning av inngangsdøra mens hun så på meg... og med så på meg mener jeg at hun skulte med de smale innsunkne gamlingøynene sine. Jeg smilte og nikket for å prøve å virke vennlig. Det var jo en så fin dag at det kunne være greit å gi litt tilbake til samfunnet.

I det hun roter frem nøklene, en prosesss som tok bortimot fem minutter, snur hun seg halvveis til meg og sier: «Jeg ser deg nok. Jeg slipper deg ikke inn». Hun fortsetter like stilfast: «det har vært så mye innbrudd her siste tiden». Ser jeg ut som en dømrade innbruddstyv?!? Jeg snur meg, glaner på henne noen sekunder og sier humørløst at jeg ikke skal inn OG at jeg ha egen nøkkel siden jeg bor her. Hun grynter og slår igjen døra etter seg.



Var nesten så jeg kunne ha lyst til å knabbe veska hennes og løpe avgårde. Men så kom jeg på at jeg hadde en madrass under armen. Det er ikke lett å løpe med en madrass under armen. Kunne jo gjort det senere i uka, men hvordan i allverden skulle jeg finne henne igjen. Alle gamlinger ser like ut for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar