torsdag 28. april 2011

Middag og bursdag

4-stjerners middag denne uken var et lenge etterlengtet løft for tv-serien. Ukas deltakere var nemlig kokker – i motsetting til siste ukenes temmelig uinteressante kvasikjendiser. Deltakerne var Jan Vardøen, Erling Sundal, Trond Moi og Charlotte Mohn. Dette er folk jeg gledelig kaller kjendiser. Synes det er flott at kokker har fått lov til å slippe inn i kjendisverdenen. De har jo tross alt virkelig talent og kunnskap som er verdt å beundre. Trond Moi vant, velfortjent, ukas konkurranse. Han toppa heile driden med en spennende hovedrett bestående av bl.a. kalveburger med gåselever og en 108 år gammel madeira som dessertvin. Den burgeren tror jeg jammen jeg skal prøve meg på en dag. En dag jeg føler meg ekstra tapper. Her er forresten oppskriften:

Foiegras-burger med frites
Ingredienser til 4 personer* 600 g renskåren kalvekjøtt
* 1/2 sitron
* 4 ss extra god olivenolje
* 4 ss hakket persille
* 1 ts svart pepper
* 4 skiver fersk gåselever
* 2 løk
* 1 ss smør
* 2 ss sukker
* 1 håndfull babyspinatblader
* 1 vårløk
* 2 ss ristede valnøtter
* 1 ss balsamicoeddik
* 1 ss extra god olivenolje
* 4 hamburgerbrød
Fremgangsmåte:1. Finhakk kalvekjøttet og ha i skall og saft fra sitronen og smak til med olje, salt og pepper. Form dette til 4 hamburgeremner og brun dem 1 - 2 minutter på hver side og ha dem på et stekebrett.
2. Kutt løken i skiver og brun dem med smør og sukker til den er helt myk. Smak til med salt og pepepr og evt litt balsamicoeddik. Legg dette oppå burgerne.
3. Krydre gåseleverskivene med salt og pepper og stek dem ca 30 sekunder på hver side og ha dem oppå burgerne
4. Toast hamburgerbrødene og ha gjerne på litt aioli om du vil, ha så på spinat, valnøtter og finsnittet vårløk. Legg så burgerne på toppen og ha på bugerbrødtoppen.
5. Server med frites og eventuelt en god salat ved siden av.
(oppskrift hentet fra TVN sine sider). Fant dessverre ikke noe brukbart bilde av en slik burger... men kan forsikre deg om at det var litt av et syn (forutsatt at den lages av mr. Moi).


Ellers kan det nevnes at Jessica Alba har bursdag i dag. Hun fyller 30.

Det er definitivt andre tider nå enn da jeg var ung. Da jeg var ung, for om lag 100 år siden, så ikke 30- åringer slik ut. Jezuz, hun er flott! Så henne senest for noen dager siden i filmen Machete, hvor hun gjør en riktig fin innsats. Filmen kan anbefales om du har sansen for den type ironiske hyllester til 80-talls søppelfilm. Tarantino og Rodriguez har gjort dette til en kunstfor gjennom Grindhousefilmene og nå Machette.

Vel, hadde jeg fått muligheten i dag ville hun fått en god og lang bursdagsklem – som jeg tror ville gledet meg mer enn henne. Hurra for deg!

1 kommentar:

  1. KAN jeg få komme og spise burger? :-D Har aldri spist gåselever, og tenker at det høres spes ut å ha det på burger, men jeg er alltid klar for å prøve noe nytt! :-D
    (...som brura sa...)

    SvarSlett