torsdag 14. april 2011

Mythbusting

Velkommen til en helt ny spalte i bloggen – Mythbusters spesial. Her skal vi teste ut dagsaktuelle myter og påstander som opptar folk flest. Eksperimentene utføres selvsagt etter strenge vitenskaplige kriterier og under kyndig kontroll av et bredt panel av forskere. Med andre ord; ikke noe juks eller fanteri her nei. Seriøst.

Den første myten jeg kommer til å ta for meg er: «Alt er bedre med bart». Mhm, et kjent og kjært utrykk som mange vil dra kjensel på. For min del er det helt nytt siden det er noe jeg akkurat fant på. Men jeg tror allikevel det er en myte det kan være spennende å få klarhet i.
I følge ordboka defineres bart som den hårveksten som foregår på overleppen til et menneske. Også betegnet som mustasje. Enkelte mennesker velger å kultivere denne hårveksten i isteden for å barbere den vekk som normale folk. Gjennom tidene har en velholdt bart vært et symbol på makt og velstand. Bartens popularitet har sunket drastisk i vårt samfunn de siste 50 år. Det er dette som gjør dagens eksperiment så vanvittig fascinerende. Om det skulle vise seg at myten er sann, vil da bartemoten igjen slå over oss? Only time will tell...

Testen er knakende enkel: Jeg har tatt for meg enkelte utvalgte «ting» (valgt tilfeldig ut ved hjelp av loddtrekning), for så å se om de blir bedre eller dårligere med bart. På slutten summeres det opp poeng for og i mot bart. On with the show!

Katt med bart.
Jo, katten må sies å ha fått et løft ved hjelp av bart. Katten er sofistikert og ikke redd for å vise det. Trendy!Det er nok her vi vil se at bartetrenden først slår ann.

Egg med bart:
Oioioi! Her snakker vi betydelig forbedring, dere. Egget har fått mer personlighet og er ikke lenger bare et blankt egg i kartongen. Et selvsikkert egg som ikke gir seg før det er på topp.

Pølse med bart:
Nnnn...nei. Nei, pølse blir ikke nevneverdig bedre med bart. Pølse og ketsjup henger sammen. Pølse, bart og ketsjup sammen blir bare klin. ...og ingen vil vel ha bartehår i maten sin heller.

Kinder Suprise (egg) med bart:
Jada, klinkende klart at Kinderegg blir flere ganger bedre med bart. Dessuten kan produsenten reklamere med at egget nå er 4 ting på en gang. Bart på egget vil øke omsettingen.

Tom Selleck (Magnum P.I) med bart:
Klart bedre med bart! Et klassisk eksempel på at 80-tallsbart kan fungere selv i dag. Uten bart ser han tafatt og veik ut. For ordens skyld vil jeg nevne at slik skjorte er det kun lov å gå med om du bor på Hawaii.

Gris med bart:
Uten tvil! Gris er bedre med bart! Nok et soleklart eksempel på at bart gjør ting bedre. Griser er som vi alle vet fantastiske dyr. Bart gjør bare en god ting enda bedre. Grisen oser formelig autoritet, integritet og eleganse.

RESULTAT:
Etter en rask, men nøyaktig, opptelling ser vi en overveldende seier til ja-siden. I hele fem av seks tilfeller blir ting bedre med bart. Hvem skulle trodd det dere?! Så ja.... Ja, ting blir bedre med bart.



3 kommentarer:

  1. LOLZ! Så kule eggeglass du har :-D

    SvarSlett
  2. Ok! Dette var så overbevisende at jeg kommer til å anlegge bart. Nå blir jeg sikkert midtpunktet i vennegjengen igjen.

    SvarSlett
  3. Hehehehehehehehehe... Pølse med bart, faktisk. En definitiv höjdare! *humrer*

    Jeg er såpass imponert over dette her at jeg skal vurdere å la være å fjerne barten! Som Line, så tipper jeg at det kommer til å gjøre susen sånn rent sosialt! ;-D

    SvarSlett