tirsdag 31. mai 2011

Clint Eastwood

Noen ganger bruker jeg filmkjendisfødselsdager for å fylle opp ellers tynne blogginnlegg... men ikke i dag. Nei, i dag er det Clint Eastwood sin fødselsdag, og det er en genuin feiringsdag. Hadde jeg ikke slanka meg denne uka skulle jeg kjøpt kake. Filmlegenden fyller hele 81 år, uten at det synes særlig på han. Håper jeg er like oppegående når jeg når den alderen.

Som den filmnerden jeg er har jeg selvfølgelig sett de fleste av filmene hans. ...nja, med unntak av Bridges of Madison County og Paint your Wagon. Sistnevnte er en western musical, for pokker. Et sted går grensen selv for meg.

Mannen som gjorde westernfilmer kult igjen.

Mannen er sjef over alt – både foran og bak kamera. Klassikere, nye som gamle: The good the bad and the ugly, Gran Torino, Unforgiven, Million Dollar Baby, Pale Rider, og «Dollar-filmenen»... nytter nesten ikke å sette opp en liste over de beste filmene – det er rett og slett for mye bra. La oss heller ikke glemme han som Dirty Harry. Fantastisk kul filmkarakter.
Bak kamera står han for kvalitet som: Letters form Iwo Jima, Mystic River, Unforgiven og Gran Torino og Million Dollar Baby... for å trekke frem noen. Imponerende!

Unforgiven

I 2005, i en alder av 74, ble han den eldste personen som noen gang har vunnet Oscar for beste regi. Det var for filmen Million Dollar Baby. Moren hans, på 95 år, satt i salen... og var sikkert kjempestolt. Greit å vite at det er mulig å utrette store ting selv om man har passert 30. Det gir håp for oss alle.


Hurra for deg Clint Eastwood!!! Ta deg et stykke kake til - det har du fortjent.

1 kommentar: